Aktuelles

Diagonale
Festival des österreichischen Films
19.–24. März 2019, Graz

Österreichische Premiere
de fac-to
Dokumentarfilm kurz, AT 2018, 32 min, OmeU
Mittwoch, 20.03. 13:00 Uhr, Schubertkino 2
Freitag, 22.03. 18:30 Uhr, UCI Annenhof Saal 5

de fac-to zeigt eine Reihe von Gedenkveranstaltungen im ukrainischen Lemberg – allesamt geknüpft an Ereignisse des Zweiten Weltkriegs. So verschieden die Gruppierungen, so unterschiedlich die vorgetragenen Reden, Lieder und Gedichte. Der Film blickt ebenso besonnen auf das Abweichen der jeweiligen Geschichtsbilder wie auf die Inszenierungen selbst.
Gedenktafeln, heroische Statuen, niedergelegte Kränze: Ein Jahr lang wohnten Ekaterina Shapiro-Obermair und Alexandra Wachter einer Reihe von Gedenkritualen im ukrainischen Lemberg bei – allesamt geknüpft an Ereignisse des Zweiten Weltkriegs. Welches Verhältnis zur Vergangenheit hat die ehemals polnisch-ukrainisch-jüdische Stadt, die 1939 von der Roten Armee und 1941 von der Wehrmacht besetzt wurde? Wie beeinflusst das gegenwärtige Ringen um Unabhängigkeit die Perspektive, von der aus auf die Geschichte geblickt wird? So verschieden die Gruppierungen, so unterschiedlich die vorgetragenen Reden, Chorlieder und Gedichte. Das Abweichen der jeweiligen Geschichtsbilder entbehrt nicht einer gewissen Komik – die beobachtet der Film ebenso besonnen wie die Inszenierungen selbst.
(Katalogtext, Jana Koch)

 

2pm December 8, 2018
ARTDOCFEST-2018
International Film Festival for Russian-spoken Creative Documentaries

6.–12.12.2018
National premiere of the film “de fac-to”
Cinema Karo 11 Oktyabr, Hall No. 7
New Arbat Ave, 24, Moscow, Russia

 

1.30pm October 27, 2018
22nd Ji.hlava International Documentary Film Festival
25.–30.10.2018
International premiere of the film “de fac-to

DKO I Cinema
Jihlava
How do we deal with our history? Is it possible that history becomes rather a tool made to justify our current interests and views? Such questions are posed in the observation documentary called de fac-to. The filmmakers visited several public events commemorating World War II in the Ukrainian town of Lviv. Moving recitations of poems are followed by anti-alcoholism propagandist bashings, allegations claiming that decommunization process in the Ukraine had been started by Hitler or comparing numbers of victims during Nazi and Communist eras. This diverse, often absurd kaleidoscope is structured as a stream of footage of events in chronological order with no commentary.
„With our film we want to give an insight into specific situations and atmospheres, documenting the various protagonists as they find a relationship to the present through rituals celebrating the past.“ E. Shapiro-Obermair

 

September 13, 2018
2018 IIPPE anual conference
Theme: The State of Capitalism and the State of Political Economy
September 12-14, 2018, Juraj Dobrila University of Pula, Croatia
International Initiative for Promoting Political Economy (IIPPE)

 

 

June 12, 2018
How Societies Remember?
Location: “Territory of Terror” Memorial Museum of Totalitarian Regimes, Lviv
On June 12, 2018, at 6 pm, welcome to the premiere of documentary “de fac-to”. The screening will be followed by discussion “How Societies Remember? Representations and Commemorative Rituals of WWII in Lviv” with participation of Ekaterina Shapiro-Obermair, Alexandra Wachter, and Lviv historians Ihor Derevianyi, Iryna Sklokina, and Andrii Usach. Languages: Ukrainian, Russian.

“Lwów, לעמבערג‎, Львів, Lemberg, Lviv’43: The City that did (not) Survive” is a series of memorial activities to commemorate the 75th anniversary of liquidation of the ghetto and Janowska concentration camp in Lviv. Throughout March-November, 2018, the city will host lectures, exhibitions, and memorial concerts. The program is running with support of Lviv City Council, and in partnership with research, museum, and cultural organization of the city, such as the Memorial Museum of Totalitarian Regimes “Territory of Terror,” Center for Urban History of East Central Europe, Charity Fund Hesed-Arje, Lviv Organ and Chamber Music Hall, “Collegium Musicum” Music Agency, Jewish Studies Program at UCU, Charity fund B’ney B’rit “Leopolis” named after Emil Domberger. The presentation is a cooperation between Center for Urban History of East Central Europe, “Territory of Terror” Memorial Museum of Totalitarian Regimes and Österreichischer Akademischer Austauschdienst – Cooperation Office Lviv.

 

 

 

11. – 13. Januar 2018
Bandiera rossa
Ekaterina Shapiro-Obermair, Alexandra Wachter
HD-Video, 25 min
Monumento Salzburg 2018: Sonderschau, Salzburg
In Bandiera Rossa erzählt der ukrainische Bildhauer Mykola Posikira die Entstehungsgeschichte seines wohl umstrittensten Werks – des Denkmals für den Führer der ukrainischen Nationalisten, Stepan Bandera, in Lwiw/Lemberg. In dem Gespräch in seinem Atelier legt der Künstler auch seine eigenen, etwas anachronistisch wirkenden gesellschaftspolitischen Ansichten offen. Den Zusehern öffnet sich ein kleines Fenster auf die durch Spannungen und Antagonismen geprägte ukrainische Gesellschaft.

 

21. Oktober 2017
“Lviv. Museum of War”. Soviet Holiday in a Post-Soviet Space.
Ekaterina Shapiro-Obermair: Projektpräsentation
Conference 1917–2017: 100 Years of Russian Revolution in Art and Aesthetics, Moderna Museet Stockholm, 19.–21. Oktober 2017
The presentation introduces the on-going interdisciplinary project “Lviv. Museum of War,” realized in collaboration with historian Alexandra Wachter. The research focuses on contemporary forms of performative commemoration of the traumas of the 20th and 21st centuries in Eastern Europe using the city of Lviv as an example. Resulting from its historical and geographical background, as well as its current geopolitical occurrence, Lviv is a place where the polyphony of voices and historical narratives offer a rich material for artistic and scientific investigations. Even if Western Ukraine was not directly involved in the cultural processes of the Soviet Union until 1939, nowadays its ways of remembering historical events are deeply rooted in the Soviet tradition of a public holiday with its origin in first commemorations of the October Revolution. These celebrations have undergone multiple transformations during the entire Soviet period and in the time of Brezhnev this most important date of the Soviet calendar was replaced in its symbolic meaning by the celebrations of the Day of Victory. The project “Lviv. Museum of War” is based on applying the documentary approach in the field of visual art and using strategies of visual analysis to investigate current representations.

 

14. Juli 2017
Zweiter Weltkrieg, Freiheitskampf und Großer Vaterländischer Krieg. Die Darstellung der lokalspezifischen kriegsbezogenen Ereignisse (1939– 1945) in historischen Museen der Stadt L’wiw
Alexandra Wachter: Vortrag
3. Netzwerktreffen für Postdocs der Geschichtswissenschaften in Österreich, Institut für Osteuropäische Geschichte, Universität Wien, 13.–14. Juli 2017

 

10. Juni 2017
L’wiw. Kriegsmuseum
Alexandra Wachter: Projektvorstellung
Galizien-Tag, Kulturbrücke Fratres, Waldkirchen

 

21. März 2017, 19:00
Die Karte Europas würde heute anders aussehen
Ekaterina Shapiro-Obermair, Alexandra Wachter: Projektpräsentation
Depot, Wien
Das interdisziplinäre Projekt untersucht anhand von Monumenten und Museen zum Zweiten Weltkrieg die Gedenkkulturen in der Stadt Lwiw. Die Recherche ist dabei auf die Erforschung des Visuellen fokusiert und nimmt auch die aktuelle ukrainische Geschichtspolitik ins Visier. Vorgestellt werden die vier großen Narrative der Stadt: das ukrainische, das sowjetische, das jüdische und das polnische, zu deren VertreterInnen im Rahmen mehrerer Feldforschungen ein Dialog aufgebaut wurde.

 

15. März 2017, 19:39
Lwiw. Kriegsmuseum
Ekaterina Shapiro-Obermair, Alexandra Wachter: Projektpräsentation
hoast, Wien
An zwei Terminen im März, dem 15.03. im hoast und dem 21.03. im Depot, werden erstmals Ausschnitte aus dem umfassenden Videomaterial einer Öffentlichkeit in Wien präsentiert. Das speziell für die Präsentation entwickelte Format ist der Interdisziplinarität des Projekts geschuldet und stellt einen performativen Vortrag dar. Durch das Wechselspiel von Videosequenzen mit Diskussionen werden Einblicke in sehr spezifische Situationen und Stimmungen vor Ort ermöglicht. Das Ergebnis selbst wird zu einem „Kriegsmuseum“, in dem Orte und Menschen vorgestellt werden. Die Vielfalt und die Widersprüchlichkeit aufgezeigter Gedenkpraktiken zeugt von der Komplexität historischer Vorgänge, aber auch von der Komplexität zeitgenössischer Identitäten. Über die Enge der Ortsbezogenheit hinaus wird damit die Frage nach der Findung nationaler und im weitesten Sinne europäischer Selbstfindung gestellt.

 

27. Juni 2016
Lviv. Museum of war
Alexandra Wachter: Vortrag
Association of Slavic, Eastern European and Eurasion Studies (ASEEES) and International Association for the Humanities (MAG) Summer Convention, Lwiw, 26.–28. Juni 2016
„Lviv. Museum of war“ is an on-going interdisciplinary research project on the representation of events that took place in the city of Lviv during WWII. It was conceptionalized by the artist Ekaterina Shapiro-Obermair and the historian Alexandra Wachter. In our collaboration we combine a variety of historical and social research methods, like archival research, interviews and participant observation, with strategies of artistic research, which strongly benefit from visual analyses and at the same time enable us to work with fiction as a starting point of our project. It is an experiment for us to create knowledge and insights using the specific advantages of our disciplines.